PKO Bank Polski sprzedał kredyty z dopłatą za 6,9 mld zł

150x110

99998... 99999... 100000! Tyle osób skorzystało już z programu „Rodzina na swoim”. Jubileuszowy stutysięczny kredyt mieszkaniowy z rządową dopłatą został udzielony przez PKO Bank Polski. Od rozpoczęcia programu w styczniu 2007 roku do końca I kwartału 2011 roku wartość preferencyjnych kredytów udzielonych przez Bank wyniosła blisko 6,9 mld zł. Udział lidera rodzimego sektora finansowego w całkowitej sprzedaży kredytów z dopłatami rządowymi w tym okresie sięgnął 39%.

W styczniu 2007 roku PKO Bank Polski jako pierwszy przystąpił do programu „Rodzina na swoim” dostrzegając jego pozytywny wymiar społeczny, wspierający dążenia Polaków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Od rozpoczęcia programu aż do chwili obecnej Bank jest wiodącym podmiotem udzielającym kredytów z rządowymi dopłatami. Obecnie, według stanu na koniec I kwartału 2011 roku udział PKO Banku Polskiego w rynku tych kredytów kształtuje się na poziomie około 20%.

Program „Rodzina na swoim” należy ocenić pozytywnie. Jego korzystny wpływ na rynek ujawnił się zwłaszcza w okresie spowolnienia gospodarczego. Kredyty udzielane w ramach programu stanowiły wtedy jeden z głównych czynników stabilizujących rynek nieruchomości oraz pośrednio całą gospodarkę – mówi Tadeusz Swat, Dyrektor Departamentu Klienta Rynku Mieszkaniowego.

„Rodzina na swoim” to rządowy program finansowego wsparcia dla rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Pozwala on na zdobycie pieniędzy na zakup nieruchomości na bardzo korzystnych warunkach. Osoba, która uzyska preferencyjny kredyt, przez 8 lat otrzymuje pomoc w postaci rządowych dopłat do odsetek. Oznacza to, że klient w pierwszym okresie kredytowania będzie płacił ich o ok. 50% mniej. W sumie może to oznaczać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych zaoszczędzonych z tytułu zastosowanych dopłat. Biorąc preferencyjny kredyt w PKO Banku Polskim, można dodatkowo liczyć na długi okres kredytowania (do 30 lat) oraz możliwość sfinansowania nawet 100% kosztów inwestycji.

Rozpoczęty w 2007 roku program, zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem nowelizacji ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania, ma zostać wygaszony do końca przyszłego roku. Wcześniej, najprawdopodobniej jeszcze w 2. kwartale bieżącego roku mają natomiast zostać zaostrzone warunki pozwalające na uzyskanie preferencyjnego kredytu.

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Zysk netto za rok 2010 był najwyższy w całym sektorze i wyniósł 3,3 mld zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez portal finansowy Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”, posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi” oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Innowacyjne rozwiązania bankowości korporacyjnej PKO Banku Polskiego zostały nagrodzone w konkursie Europrodukt. Bank otrzymał w ostatniej edycji tego konkursu trzy statuetki w kategorii produkt – za rachunek płacowy i skonsolidowany oraz rachunek escrow. Nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane przez Bank zostały z kolei docenione przez Gazetę Bankową, która przyznała mu tytuł „Bankowego Lidera Informatyki Instytucji Finansowych 2010”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na półtora miliarda dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.